Az F4 objektum, avagy Rákosi-bunker titkai

 

Budapest rengeteg titkot rejt, főleg a föld alatt, ilyen az F4 objektum is. Az atomfegyverektől való félelem Magyarországot sem kerülte el a hidegháború alatt. Az akkori vezetés, Rákosi Mátyással az élen, úgy gondolta, hogy szükség lesz egy bunkerre, amely meg tudja védeni a legértékesebb „szellemi munkásokat” – a párt legfontosabb embereit. A nagy erőfeszítések ellenére az óvóhelyet sosem fejezték be, és mára már szinte romokban hever.

 

IMG 20230323 182615 IMG 20230323 181902 scaled e1699122332959

 

A Rákosi- bunker F4 története

 

Rákosi Mátyás 1951 -ben rendelte el a bunker építését. 1952. május elsején kezdődött meg az építkezés, amit a Földalatti Vasútépítő vállalat kivitelezett. A M2-es metróvonal építése tökéletes álcát biztosított, hiszen a bányász munkások azt hitték a metrót építik, ráadásul még a használt anyagok sem tértek el. A munkásokat lesötétített buszokkal hozták vidékről. Az akkori bányászati technikával túlnyomással stabilizálták a belső teret ún. keszonos módszerrel. Erre azért volt szükség, mert a talajvízszint alá kellett menniük. A módszer lényege, hogy mesterségesen akkora légnyomást hoznak létre, ami távol tartja a talajvizet, így a munkások légmentesen lezárt térben kézzel bontottak. Ez a munkásokat megviselte, hiszen dobhártya fájást, és nehéz tüdőlégzést okozott. Így max. 4- 6 órát dolgozhattak, de ezt busásan megfizették. 1954- ben  már kétszintesre tervezték. A felső szinteken dolgozószobás apartmanok lettek volna, és az alsó szinteken  a gépészet, és a közművek. Egy hűtőkamra is lett tervezve az egyik végébe.

Komoly védelem alatt állt a projekt, egészen a 80-as évekig titkosítva volt a létesítmény. Az F4-es objektum neve felettébb misztikusan hangzik, azonban az „F” mindössze földalattit jelent. Az objektum elhelyezkedése sem véletlen, hiszen a Munkáspárt egykori székházának közelében volt a lejárat, akkoriban a világ leggyorsabb liftjével felszerelve. A lift 4 személyes volt, és még 2013- ban működött.

Rákosi bunker lift

IMG 20230323 175544

A lift egy 8 m magas 8 átmérőjű betontömbben állt az udvaron., mely 1000 kg- os bombának is ellenállt. 6 személyes volt, és 450 kg teherbírású, 1,6 m m/s sebességű. Mellette 2 db párhuzamos lépcsőn is le lehetett jutni a 16 emeletnyi mélybe.

Emellé társult egy acéllépcsős  vészkijárat a Szabadság téren, amely a mai napig is látható. Aminek 10 tonnás bombának kellett ellenállnia.

1966- ra az építkezés hivatalosan lezárult. A Nehézipari Minisztérium részére tömegóvóhelynek alakítva át. Bár nem fejeződött be, hiszen sosem lett használatra alkalmas. Az eredeti tervben egyszintes csarnokok voltak, ezt később építették át  2 szintesre. Ekkor készült el a Szabadság téri „A” aknában a lépcső is.

Az M2-es metróhoz közvetlenül is csatlakozott, bár ez az összeköttetés csak 1973-ra készült el. A BKV Gyorsvasúti Igazgatóságához  került az üzemeltetése 1981-ben.

IMG 20230323 180050

Az építkezés összköltsége mai árfolyamon számolva körülbelül 6- 8 milliárd forintra tehető.

A későbbiekben többször megpróbáltak új funkciót találni neki, de mindig sikertelenül. Azóta a felszerelése, állaga folyamatosan romlik…

2009- ben az V. kerületi Önkormányzat eladta a fő lejáratot biztosító épületet, de megfeledkeztek az óvóhelyről, így az majdnem kikerült az állami tulajdon alól. Az utolsó pillanatban rögzítették az állami jogot, így megúszta.

Jelenleg az épület bontása, és felújítása szünetel a gazdasági válság miatt.

Az udvaron egykoron állt betonhengert 1 hónapig  bontották 2009- ben, így már a lift felső állomása sem látható. Egy kisebb berogyás, és egy rejtélyes ajtó sejtet valamit. Az itt álló betonhenger födém 2, 6 m, az oldal falai 2,4 m vastagok voltak.

Az állami tulajdonú F4 bunkert a BKV ellenőrzi, szellőzteti.

IMG 20230323 175028

 

Az objektum

Elhelyezkedése H alakú a Kossuth tér és a Szabadság tér között. Az „A” cső a Szabadság tér felé 169 m (itt lettek volna a munkahelyek), ez két szinten 600 főre lett tervezve. amiből nyílt a „G” cső összeköttetés a Szabadság téri kijárattal, és a Metróval.

Az  „F”és „E+ cső 118 m hosszú. Az „F” csőben szintén két szinten 600 fő dolgozott volna. Ide tervezték a konyhát (itt alapvetően csak villamos melegítőket használtak volna), és a gépészetet.

A tervekben 15 db lakosztály szerepelt saját hálószobával, és fürdőszobával. Lett volna 22 fős konferenciaterem, 45 fős ebédlő, 4 fős betegszoba, és egy irányító szoba. Az alsó szinten  ezek közművei lettek tervezve. Ezek közül 6 főnek még városi telefonvonala is lett volna. Az objektumban hűtőkamra is lett volna a gépészet mellett. A z ebédlő alatt lett volna a konyha, és étellift vitte volna fel az ételeket.

Az objektum védelmi képességeiről csak spekulálni tudunk, mivel szerencsére sosem kellett tesztelni. A bunkerbe 3 módon lehet bejutni: 

  1. a régi székház lejáratán, amely mára már le lett rombolva
  2. az M2-es metrón keresztül
  3. a Szabadság téri lejárón át. 

 

1. Bejárata az V. Zoltán utca 13, és a Steindl Imre utca 12. közötti átjáróból nyílik, de a lejárat a Steindl Imre utcából van. A kép a bejárati betonkocka elbontás utáni állapotát mutatja.

IMG 20230323 175024 1

Később ezt elfalazták, amit a magukat urbexesnek nevező egyének kibontották. (Sajnos ezzel az Urbex nevére szégyent hozva.)

Lefalazott F4 lejárat Lefalazott, és kibontott F4 lejárat

Az alsó ajtók lezárásával sem szűnt meg az lépcsőház látogatása, így végül feltöltötték…

2. Bejárat a Kossuth tér, és a Deák Ferenc tér és közötti alagútból nyílik. Jelenleg az alagútból lezárva.

3. Bejárat az V. Szabadság téri szellőzőből 34 m mélyre visz a lépcső. Íme innen egy kis videó!

F4 bunker Szabadság téri vészkijárat

Az udvar közepén a lépcsőn eljutva egy lezáró vasszerkezetre érünk. Ennek gerendái között át fér egy normál testalkatú ember, innen 283 lépcsőfok vezet le a bunker aljáig.

IMG 20230323 175212

(Bár a Parlament nincs messze a Rákosi-bunkertől, a legendákkal ellentétben direkt összeköttetés nincs a két épület között.)

Az F4 bunker hatalmas objektuma eredetileg rengeteg ember elszállásolására lett volna alkalmas. Az építmény összeterülete 3 800 négyzetméter és 16 emelet, avagy 50 méter mélyen rejtőzik a föld alatt. Az eredeti tervek szerint 250 ember, majd később már 2 200 ember talált volna menedékre ebben a hatalmas objektumban, azonban csak 250 embert akartak itt elszállásolni hosszabb távon. Kezdetben a 6 legfontosabb ember számára privát szobákat biztosítottak volna.

Az objektum fel lett volna szerelve zuhanyzókkal, illemhelyekkel, tárgyalókkal, ebédlővel, konyhával, gyengélkedővel, illetve telefon- és rádióösszeköttetéssel. Az elektromosságot dízelaggregátorok biztosították volna, és 24 órán keresztül az oxigénellátás is megoldható lett volna. Természetesen az anyagi gondok itt is felborították a terveket, és így valójában sosem fejeződött be egyik ötlet sem.

A jobb oldali ágban a Metro irányába 3 db egyenként 300 fő befogadására alkalmas csarnok csarnokot találunk, a csarnokok közt a mellékhelyiségekkel, mindezt két szinten. A csarnokokba beszivárgó vizet összegyűjtötték, és a felszínre jutatták volna. Itt helyezték volna el az alsó szinten a konyhát, és a rádiós szobát.

 

A Duna elöntése ellen speciális vízzáró ajtókkal látták el.

 

Bejárása

 

Jelenleg hivatalosan nem látogatható, bejáráshoz a Szabadság téri bejáratot használják.

A Steindl Imre utcai bejárat jelenleg fel van töltve, így az nem járható. De innen 16 emeletnyi mélybe lépcsőn juthatunk le 283 m mélyre. Alul találjuk az ülepítőt, majd a vízszintes bunker rész bejáratát.

A szennyvíz tároló 2 m mély zsomp, ahonnan szivattyúk juttatják fel a felszín alatti csatorna hálózatba a szennyvizet.

IMG 20230323 175617

IMG 20230323 175629

Itt belépve elágazik 3 fele a létesítmény.

IMG 20230323 181637

IMG 20230323 181612

Balra hátra a tárgyaló terek kisebbik része, majd előre balra az ellátó egységek helyiségei, jobbra a csarnokok bejáratai.

IMG 20230323 182406

A csarnokok 2 db egymással párhuzamosan futó 5, 9 m átmérőjű  cső (öntöttvas tubing).

A csarnokok alatt létesített termekben ágyakat helyeztek el, melyek felhajthatóak, ott lehetett volna tárolni a személyes dolgokat. Sajnos jelenleg bokáig rég víz van itt.

IMG 20230323 181503

IMG 20230323 182726

A felső szint (Tartózkodó) csarnokok:

Bunkertúrák

IMG 20230323 181212

IMG 20230323 181111 IMG 20230323 181027

IMG 20230323 181432

A két hosszú csarnok végében alul az ún. „G” cső vezet tovább vészkijáratként, ezt egy vasrács választja le a csarnoktól, melyen már olvasható, hogy a Metro fele visz.

IMG 20230323 180922

Ennek végében egy légnyomás álló ajtó van, ami már a Szabadság téri szellőző részébe visz. De itt már hallani a működő Metro zaját.

IMG 20230323 180131

A „G cső végét egy légnyomás álló ajtó zárja le. Innen csigalépcső vezet felfelé. Egy szinttel feljebb egy rácsos járat látható, túoldalán a metróval. Ha jön látni is. Ide egy zárt ajtón lehet bejutni.

Innen felfelé vezet a csigalépcső, majd egy hatalmas zsilipkapu, és szellőző járatok következnek. Innen felfelé vas csigalépcső visz a Szabadság téri vészkijárat alá.

F4 bunker Szabadság téri vészkijárat

A bal oldali szerviz járat

 

IMG 20230323 182245

A bal oldali első helyiség az üzemanyag raktár.

IMG 20230323 181744

Az áramellátását a főváros államhálózatához kötötték, valamint a Metro hálózathoz, Tartalékként az áramellátó helyiségben 2 db Ganz Jendrassik dízel aggregátorral oldották volna meg, melyek darabonként 15- 26 KW teljesítménnyel. A fűtést 200.000 kal/óra olajtüzelésű kazánnal sütöttek volna. 8 napos folyamatos üzemidővel kellett rendelkezniük.

IMG 20230323 181817

IMG 20230323 181805

IMG 20230323 181825

Az energiatároló lúgos akkumulátorok, melyek a vészvilágításhoz biztosították volna az áramot 2 óra hosszan, bár már mind működésképtelen:

IMG 20230323 182038

Egyéb raktár helyiségek:

IMG 20230323 182052

IMG 20230323 182234

IMG 20230323 182114 IMG 20230323 181957 scaled e1681556912120 IMG 20230323 181910

Majd a létrán felmászva bekukkanthatunk a 150 köbméteres víztározó medencébe (60l / fő). Innen a vizet hidroforok juttatják fel 16 fali kútba. Egy 50 köbméteres vízgyűjtő van lábakon kifeszítve felette, aminek a vize ide folyik egy óriás víztározó medencébe folyik.

Az ivó-, és fürdővizet a felszíni vízhálózatról üzemeltették volna. A „B” akna alján egy csápos kútból látták volna el a maradék víz ellátását, ami 50 köbméter/ óra lett volna gravitációs elven, mivel mélyebben volt, mint a vízhálózat. Ide terveztek még egy pneumatikusan működő vízátemelőt, ami a szürkevizet kezelte volna, és a felszíni csatornahálózatba szivattyúzta volna.

A csarnokok közötti átjáróban helyezték el a mellékhelyiségeket. Ezek gravitációs rendszerű mellékhelyiségek (50 db), amelyek egy csőrendszeren keresztül a bejárati akna zsompjába kerül.

IMG 20230323 181239

IMG 20230323 181235

4000 köbméter levegőztető rendszer működött itt, ami a radioaktív port is megszűrte volna, harcigáz szűrőkkel.

IMG 20230323 181704

IMG 20230323 181628

Az objektumban balra hátrafelé alakítottak ki még egy nagy csarnokot, ami a tanácskozó terem lett volna.

A Rákosi-bunker F4 mára teljesen elhagyatottan, üresen áll, és teljes mértékben az enyészeté. Olyan rosszak lent a körülmények, hogy meglátogatni kifejezetten veszélyes, és csak nagyon ritka alkalmakkal lehet bejutni, de akkor érdemes megragadni a lehetőséget!

Jelenleg hivatalosan a Rákosi bunker látogatás nem lehetséges!

Forrás: Építész fórum- Szabó Balázs

Nézz meg más bunkereket is a fővárosban!