Hallottál már Międzyrzecz bunkereiről?
A Międzyrzecz környékén található MRU bunkerek a Międzyrzecki Erődrendszer részei, német nyelven Festungsfront Oder-Warthe-Bogen a neve. Rövidített neve a Keleti fal, amelyeket a 30-as 40-es években építettek, és több mint 30 km hosszú. Ez a komplex rendszer Nyugat-Lengyelországban, a német-lengyel határ közelében helyezkedik el, és a második világháború során az ország keleti védelmi vonalát képezte. Ma igazi kincs a bunkertúra kedvelők számára, amit érdemes neked is felkeresni!
Az MRU- Międzyrzecz bunkerrendszer története
Németország az első világháború után vissza akarta szerezni Alsace (Elszász), és Lorraine (Lotaringia) területeit Franciaországtól, de sajnos ők Lengyelországgal voltak szövetségben. Így Lengyelország felé egy bunkerrendszert (kis bunkerek, gátak, folyók feletti nyitóhidak) kezdett kiépíteni, hogy csak egy fronton kelljen harcolnia.
1933– ban Hitler hatalomra kerülésekor 3 védmű rendszer kiépítését tervezte: A pomerániai fal (Wał Pomorski), a Oderai fal (Umocnienia Odry), és a Odera, és Warta folyók közötti (Międzyrzecki Rejon Umocniony – MRU).
A világ legnagyobb bunkerrendszere, ami közel 100 bunkerből áll.
Az 1932– ben kezdték építeni a németek a lengyel határ közelében. A kb. 100 km hosszú északról délre nyúló területen a Warta és az Odera között. Azért itt építették, mert a határ más részein folyók, tavak voltak, amelyek jobban védhetők. A legkritikusabbak a Miedzyrzecz közeli szárazföldi részek voltak, így a legtöbb bunker ide települt.
Az építéssel Németország megszegte a Versailles szerződést, amely megtiltotta az erődítmény jellegű építmények építését a határokon. Végül szinte hasztalan épült, mivel a II. világháborúban miután Németország lerohanta Lengyelországot a front messze került, így kihasználatlan volt. Sajnos kiderült, hogy az első világháború tapasztalatait felhasználva épült létesítmény elavult védelmi koncepció. Így járt a Maginot vonal, és a Siegfried vonal is. A háború vége felé itt tárolták átmenetileg a lopott műtárgyakat, és kincseket is. A legenda szerint egy aranyakkal megrakott vonat is el van temetve…
Az első szakasz 1935– re készült el, melyet Hitler is meglátogatott.
1936-1939 között építették ki a nagy kiszolgáló rendszeres alagutat. A kiépítést a bunkerek felső részeivel kezdték, ide 3 vagy 6 ágyús vasbetonkupolákat terveztek, amelyekben FN lángszóró, és M19 automata gránátvető volt, de csak a főbb bunkerekben. Az építkezés közben 4 ember vesztette életét, 3 lezuhant, 1 megégett.
1939– ben leállították az építkezést, mert Németország erősebb lett, és az offenzív háborúra koncentrált.
1943– ban a németek a katonai gyárak egy részét ide telepítette, mint pl.: a Daimler repülőgépmotor gyárat. 1600 munkás dolgozott itt a föld alatt.
1944– ig építették akkor már foglyokkal. A végleges verzió 1951- re tervezték elkészíteni. Az akkori német csúcstechnológiával. Iszonyú pénzeket költve rá.
A Poznani Kaiser-Friedrich muzeum értékeit hozták ide a bombázások elől. Ezeket később az oroszok lefoglalták, majd a legtöbbet 1950- ben visszaadták a lengyeleknek.
1945– ben a 3 nap alatt foglalták el a szovjetek a németek visszaszorításakor. A szovjetek egyes részeit felrobbantották.
Három oka volt a szovjet elfoglalásnak:
- Az itt lévő 7151 katona fiatal, vagy túl öreg volt, kevésbé képzett, és felszerelt
- Nem volt légytámogatás
- Tankok elleni fegyverük nem volt, így az orosz tankok átjöttek az akadályokon.
A háború után a bunkerrendszer a lengyeleké lett, majd 1960 után az enyészet követte. Csak kalandvágyó fiatalok, Urbexesek keresték fel, és sajnos rongálták meg egyes részeit. Rendeztek itt nagy bulikat, és sokan lent is táboroztak.
1980– ban a bent lakó 32. 000 denevér miatt védett lett (12 faj), így a harmadik bejáratot lezárták, és ez a rész nem látogatható.
Atom hulladék lerakására szerették volna használni, de a bunkerfanatikusok hevesen tiltakoztak ez ellen sikerrel!
4 ember halt meg itt lent a néhol omladékos részen 1987-1993 között.
2011– ben nyitották meg a turisták előtt.
A Międzyrzecki Rejon Umocniony- MRU bunkerrendszer általános adatai
A teljes megépült hossza 32 km, a folyó átkeléseknél speciális átkelő zsilipeket, a felszínen bunkereket építettek, a bunkereket 52 m mélyen egy kis vasútvonallal kötötték össze. Vonatokon szállították az ellátmányt, fegyvereket, és a katonákat a felszíni harcokat támogatva. 18 pályaudvar volt a föld alatt. Fő pályaudvar rendszerek észak-kelet-nyugat-dél. Ide depózták a muníciót. A bunkerrendszer több helyen kapcsolódott a felszíni vonathálózathoz, megkönnyítve az átpakolást. A földalatti vasútvonal főbejárata Wysoka melletti Glowny wjazd, A64 Zebudowania techniczne. Ez aż Obóz Wysoka Północ (Északi Magaserdő tábor) és a Obóz Wysoka Póoludnie (Délii Magaserdő tábor) laktanyák őrzésében. A 772, és 773 bunkerek védelmében található.
A 722- es középső részen fekvő bunker a kelet- nyugati pályaudvar a föld alatt, körvasút tárolókkal, és elosztóval. Ez a Petla Nietoperska.
A 714- es bunker különlegessége, hogy itt van a föld alatt az észak- déli pályaudvar rendszere depókkal, körvasúttal, és ez a bunkerhálózat legdélibb pontja. Ez a Petla Boryszynska.
Az egész rendszert 6 fő katonai egység védte északról délre haladva: Lützow, York, Gneisenau, Scharnhorst, Firesen, Jahn.
A nagy rendszer legészakibb része a 739- es bunker, amelynek közelében felszíni mellékvágány is van.
A központi bunkerek nagy részét földalatti folyosórendszerrel kötötték össze. A 35 km- nyitott járat nagy részében sikerült is. A fő alagút 15- 50 m mélyen került kialakításra bányászati módszerekkel, alakja tojásdad alakú volt a föld nyomásának ellenálló forma. Közepén kisvasúti síneket fektettek, pályaudvarok, vasúti elosztók épültek. A felszíni bunkerekhez lépcsőházakat, és liftaknákat készítettek. A legalsó alagutakba laktanyákat, műszaki helyiségeket, raktárakat, mellékhelyiségeket építettek.
A bunkereknek voltak besorolásai is. A főbb bunkerek önállóak voltak. Önálló szellőztetőrendszer, önálló áramellátás, ellátmány, pályaudvar, laktanya, mellékhelyiségek, raktárak, fürdő helyiségek.
Az alagútban több helyen falazás látható, a rendszert erre építették volna tovább, így ez csak ideiglenes lezárás volt.
Minden alagút alatt 1- 2 m- fel draincsövek voltak, ami kivezettet a csurgalék vizet, ezért volt száraz. Ezek csatornákba futottak össze, ami egyben vészkijárat is volt.
Mire számíthatsz, ha felkeresed a bunkereket?
A látogatók különböző hosszúságú és nehézségű túrák közül választhatnak. A legnépszerűbb útvonalak magukban foglalják a földalatti alagutak és bunkerek felfedezését, amelyeken keresztül betekintést nyerhetsz a második világháborús erődítmények működésébe. A túrák során lehetőséged lesz megtekinteni a bunkerek belsejét, megismerni a katonák mindennapi életét, és meghallgatni a bunkerrendszer történetét. Az alagutak látványosak, a történetek nagyon izgalmasak, és sok helyen akár még denevéreket is láthatsz. A helyszínen egyébként büfé is található, megtekinthetsz egy hadifelszerelés kiállítást, és természetesen szuvenírt is vásárolhatsz az ajándékboltban.
Milyen hosszú egy túra Międzyrzecz bunkereiben?
A túrák általában 2-3 órát vesznek igénybe, de vannak hosszabb, akár 6 vagy 8 órás programok is, amelyek a rendszer mélyebb és kevésbé látogatott részeit is bemutatják. A turistákat szakképzett idegenvezetők kalauzolják, akik lengyel, angol, német és orosz nyelven biztosítanak túrákat.
Túra fajták:
Rövid túra: 1, 5 óra 1500 m gyaloglás
Közép túra: 2, 5 óra 2500 m gyaloglás
Extrém túra: 3- 8 óra kb. 20 km gyaloglás
Hogy lehet ide eljutni?
Międzyrzecz városa Nyugat-Lengyelországban, a Lubuskie vajdaságban található. Autóval Varsóból az S3-as autópályán kell elindulni nyugatra, majd áttérni az S5-ös útra Poznań irányába. Innen a 24-es úton folytasd az utat Międzyrzecz felé.
Poznań központi pályaudvaráról (Poznań Główny) vonattal is elérheted a helyszínt. A legközelebbi repülőtér szintén ebben a városban található, amely mintegy 100 km-re van Międzyrzecztől. A repülőtérről bérelt autóval vagy vonattal lehet eljutni a bunkerekhez.
Mivel érdemes készülnöd a túrára?
A földalatti túrákra érdemes meleg ruházatot és kényelmes, vízálló lábbelit vinni, mivel a hőmérséklet a föld alatt jelentősen alacsonyabb 10 C fok. Emellett a zseblámpa kötelező, bár sok túrán biztosítanak világítást. Az útvonal egy részén lépcsőzni kell, (kb. 150 méter), erre érdemes felkészülni.
Mennyibe kerül a belépő?
Több különböző típusú belépőt kínál a helyszín, attól függően, milyen túrára szeretnél menni, mennyire részletesen szeretnéd megismerni Międzyrzecz bunkereit.
A pontos összegekről a weboldalukon érdemes tájékozódni még indulás előtt, ahol egyébként számos más hasznos információt is találhatsz: https://bunkry.pl
6 éves kor alatt ingyenes.
Normál túra:
Felnőtt jegy 39 PLN
Csoportjegy: 33 PLN/40 PLN
Hosszú túra:
Felnőtt jegy 45 PLN
Csoportjegy: 38 PLN
Extrém túra:
Felnőtt jegy 60 PLN (4 órás)/ 75 PLN(6 órás)/ 100 PLN (8 órás
Csoportjegy: 38 PLN
A családi jegyek 130 PLN- től indulnak.
A tolmácsért külön kell fizetni! 130 PLN (rövid túra), ill 190 PLN (hosszú túra)
Kinek ajánlott ez a túra?
Mivel nagyon sok különböző túra közül lehet választani, szinte mindenki találhat közöttük ideálisat, kezdő bunker-rajongók és igazi megszállottak egyaránt. A rövidebb túrákra akár fiatalabb családtagokkal is neki lehet vágni.
A Międzyrzecz bunkerek elképesztő élményeket nyújtanak, így ha a közelben jársz, vagy éppenséggel elutaznál oda egy ilyen élményért, semmiképpen nem érdemes kihagyni! Az aktuális nyitvatartással kapcsolatban mindenképpen érdemes előre tájékozódni a weboldalon, így nem érhet meglepetés.
Két bunkertulajdonos
Jelenleg a bunkerrendszeren egy állami szerv , és egy magán cég osztozik. Az állami szerv a bunker nagy részét birtokolja, míg a kisebbik északi pályaudvar környéki részt egy magáncég (Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) – Pętla Boryszyńska).
Az alagútban egy kőfal választja ketté. Hogy melyiket érdemes felkeresned? Mindkettőt, de tény, hogy az állami színvonalasabb, és látványosabb.
Az állami a Międzyrzecki Rejon Umocniony – Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy.
A múzeum parkolójában ki vannak állítva harckocsik, csapatszállító, és lövészütegek. Van egy kis beltéri múzeum is kis kiállítással.
Nyitvatartás: Hétköznap 8:00- 17:00, hétvégén: 9:00- 17. 000
Angol nyelvű vezetés kérhető, de érdemes ezt előre leegyeztetni, de elég rugalmasak, így akár 1- 2 óra várakozással is tudnak rövid túrát indítani. Vezetnek még orosz, és német nyelven is csoportokat.
MRU bunkertúra:
Az udvaron ki vannak állítva különböző harci járművek Az épületben egy kis teremben kiállítás: fegyverek, lőszerek, korabeli ruházat. Itt megnézhetjük a rendszer térképét is.
A rövid túra bemutatja a 716, 716a, és 717- es bunkereket, és az azokat összekötő vasútrendszert. A bejárás a 717- ebből indul.
A jegypénztárnál találkozunk angol tolmács túravezetőnkkel. A múzeumot végigjárjuk, közben mesél, majd elmegyünk a híres “Sárkányfogak” mellett, ezek a tankok, harckocsik elleni barikádok több sorban 1 mélyen betonozva. Ez végig halad mind a 32 km- en. Pár helyen elbontották, mert a helyi parasztok sérelmezték, hogy nagyot kell kerülniük a traktorokkal, ha a földeken dolgoznak.
Egy kisebb pár személyes lőállás mellett megyünk, majd felmegyünk egy kis dombra, amin már látszanak a zöld lőállások. Ez már 717- es bunker teteje. Ezeken 4 torony volt, az egyik automata gránátvető, a többi géppuskaállás, oldaluk 50 cm vasbeton. Másik állás lángszóró állás, és egy automata aknavető is volt. Szükség esetén a bunker körüli felszínt gázzal is el tudták árasztani.
Egy ráccsal lezárt akna a vészkijárat, ami kövekkel volt tele. A terv az volt, hogy alul az ajtót kinyitva zsilipszerűen az eltolt ácsolajatokat kiszedve a nyíláson át legördülnek a kövek, amit a terembe depóznak, így szabaddá válik az akna. Az már kérdéses, hogy ez működött- e volna.
A domb túloldalán volt a bejárata. Ezt szemből, és oldalról is géppuskások védték. Ha beléptél az ajtón, akkor újabb meglepetés várt, mivel itt egy felvonóhíd volt. Harc közben felhúzva, így ha bárki bejött volna egy 6 mély aknával találkozott volna. A hid nyitása a reteszelés oldása után egy ember ráállt, és így lenyílt, majd rögzítették. Jelenleg egy vasrács fedi.
A bunker belsejében vonalas telefon van az egész bunkerben.
A bunkernek 3 szinte volt. Az első szint a bejárati harcászati zóna, a következő szint a pihenő, a harmadik szint a logisztika. 8 óránként a csapatok váltották egymást.
Az első szinten parancsnoki szoba, rádiós szoba, wc- mosdók, létrán felmászva a géppuskaálláshoz, pihenő helyiségek felcsukható ágyakkal, többszintes automata gránátvető üzemeltető helyiség, műhely- összeszerelő helyiség (innen nyílt a vészkijárat).
A kupolás toronyban egy Mortar M19 géppuska. A lövés 650 m- ig elment. 39 tonna a súlya. Speciálisan kiképzett személyzet üzemeltette.
Innen egy hatalmas aknában lépcsőn jutunk le 30- 54 mélyre. Az akna úgy lett kialakítva, hogy lift is működött volna benne, és az szállította volna. Muníciót. Idő, és pénz hiányában erre nem került sor.
Az alagútba leérve nagyobb termekben tárolták lőszert, és élelmet, itt volt az aggregátor is.Ezek a kisebb alagutak futottak bele a nagy alagútba, ami a fő vonal. Ebben külön vonat járt. Ide meghozta a tárgyakat, majd átrakták az itteni kisvonatba, és az vitte az aknasor alá, vagy a termekbe.
Az egyik nagy terem ketté volt osztva, ez lett volna. Aleti tartalékos pihenő wc- kel.
Lent 10 fok a hőmérséklet.
A vonatsín alatti részeken gyűjtötték össze a csurgalékvizet.
A vonatokat kézi váltókkal irányították.
Kijönni a 716a bunkeren keresztül érünk ki, ez kevésbé berendezett, de elvileg ugyanolyan felépítésű volt, mint az első. A kijárata más, mert ezt az oroszok felrobbantották. Tőle 100m- re a 716- os bunker kijárata.
Innen plussz pénzért egy BTR 152 harckocsival visznek vissza, vagy visszagyalogolhatsz.
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) – Pętla Boryszyńska
A GPS segít odatalálni, de az MRU múzeum után tovább az úton Wysoka, majd délre Boryszyn. Innen nagyrészt táblák is jelzik, a főútról lekanyarodva balra érkezünk a parkolóba.. Ez a Nord Werk bunkere. Ez a szervíz kijárata volt a fegyverkezelő legénységnek.
Balra találjuk a pénztárt, jobbra kis fedett pihenő. Pár lépcsőfok és egy beton tetőn találjuk magunkat. Innen egy lépcső vezet a mélybe.
A tetején a befejezetlen üteg. 1995- ben nyílt meg a nagyközönség előtt magánvállalkozásban.
Innen jobbra az erdőben a 714- es objektum , balra pedig a felrobbantott másik.
Nyitvatartás:
Hétköznap 11:00 2 órás, vagy 3, 5 órás túra, 13:00, 15:00 2 órás túra
Hétvégén: 10:00, 12:00, 13:15, 15:30 2 órás túra
11:00 2 órás, vagy 3, 5 órás túra,
Belépő: 40 PLN a 2 órás, és 70 PLN a 3, 5 órás túra
Angol tolmácsra van lehetőség! Ez 120 PLN, és 300 PLN.
Min. létszám 4 fő!
A Petla Boryszynska létesítmény általános tudnivalói
A domb 6 m magasan ált, de már benőtték a fák. Így jól belátta a környéket.A toronyban egy 149 mm fegyver 20 km hatótávval védte a környező bunkereket. A másik toronyban 2 km hatótávú 2 db géppuskás. A harmadikban 2 automata 50 mm 750 m hatótávval, 150 gránát percenként. Itt csak az ellátó szint épült meg, a harcászati nem. Ez lett volna. Következő szint. A teteje 3, 5 m vastag. A kupolák 60 cm vastagok. A kupola súlya 110 tonna.
Egy bunkerben 18 katona volt 3 csapatban: harcászok, ellátók, pihenők.A vonatok 1,5 m magasak voltak, 20 vonat volt, de ezek a háborúban elpusztultak. Embereket nem szállítottak. Ők gyalog mentek.A vonatok ma nem közlekednek a denevérek miatt.
Különböző csarnokoknak különböző funkciója volt: fegyverek, élelem…
Egy csarnok max. 60 tonna cucc tehető, 40- 50 m hosszú.
A mélysége 15 m a Nordwerk környékén 15 m.
Fatüzelésű kályhával fűtötték a hálószobát, és itt volt kézi szellőztetés is.
Lent két kiállítás is látható egy a tankokról, és egy másik a lengyel bunkerekről.
A vasút alagút itt egész nagy, az állomásoknál több sínpár is van. A falakon graffitik, valószínű a 80- as évekből…
Az alagútban bemutatják az itt tárolt kincseket is, ami persze másolat aranyrúd, vagy híres festmény másolatát…