Zeljava légitámaszpont bunkertúra – Tippek biztonságos bejáráshoz

Zeljava légitámaszpont bunkere

Miért különleges a Zeljava légitámaszpont bunkertúra?

 

A Zeljava légitámaszpont (505 objektum) nem csupán egy elhagyott katonai létesítmény a horvát–bosnyák határvidéken. Ez volt egykor Európa egyik legnagyobb és legmodernebb föld alatti repülőgép-bázisa, amelyet a hidegháború idején építettek Jugoszlávia védelmi erejének szimbólumaként. A bázis mérete és komplexitása ma is lenyűgözi a látogatókat: több kilométernyi alagútrendszer, titkos hangárok és hatalmas kifutópályák húzódnak a hegy gyomrában.

A Zeljava iránti érdeklődést az is fokozza, hogy a helyszín ma hivatalosan bár nem lezárt terület, de nem is engedélyezik a bejárást, mégis sok kalandvágyó felfedező és fotós vállalkozik a bejárására. A betonfalak között járva könnyen magával ragad a történelem súlya: itt egykor vadászrepülőgépek készültek bevetésre, ma pedig a csend uralja a teret, melyet csak a természet lassú visszahódítása tör meg.

Egy látogatás nemcsak a katonai történelem rajongóinak ad felejthetetlen élményt, hanem azoknak is, akik szeretik az urbex (urban exploration) izgalmát.

Tipp: A helyszín közelében található a híres Plitvicei-tavak is, így egy hosszú hétvége során mindkettőt érdemes beiktatni az útitervbe.

IMG 20250809 174508

A Zeljava légitámaszpont története röviden

 

A Zeljava légitámaszpont építése 1957-ben kezdődött, és több mint nyolc évig tartott. Az akkori Jugoszlávia egyik legnagyobb katonai beruházása volt, amelyre a becslések szerint 6 milliárd amerikai dollárt költöttek mai értéken számolva. A cél egy olyan, atombiztos föld alatti repülőgép-bázis létrehozása volt, amely képes ellenállni akár közvetlen nukleáris támadásnak, akár egy 20 kilótonnás bombának is. 1978- ig bővítették a komplexumot.

A komplexum Plješevica-hegy belsejében húzódik, a horvát–bosnyák határ mentén. A bázisban több mint 3,5 kilométernyi föld alatti alagút és hangár található, ahol akár 30 db MiG-21-es vadászrepülő is elfért. A kifutópályák közvetlenül a hegybe vájt alagutakhoz csatlakoztak, így a gépek pillanatok alatt a levegőbe emelkedhettek.

1988- ban az új MiG 29- es repülők nem fértek be a hangárok bejáratánál, így azokat át kellett alakítani. Egy bejáratot sikerült átalakítani a délszláv háború kitörése előtt.

A hidegháború idején a Zeljava kulcsszerepet játszott Jugoszlávia légvédelmében, és a NATO, illetve a Varsói Szerződés tagállamai is folyamatosan figyelemmel kísérték a működését. A bázis titkos technológiákat és fejlett radarberendezéseket rejtett, köztük a legendás Ciklon radarrendszert, amely az egész térség légterét képes volt ellenőrizni 24 évig. A kódneve „KLEK” volt. Az S-613 radarokkal akár 400 km távolságig is elláttak.

A légibázis körül 7 radarállomás épült. A központja a hegy tetején lévő „Celopek” megfigyelő, és elfogó radar volt a hegy tetején, ami alatt több szintes bunker is található.

Békés időszakban 280 katona állomásozott itt, ők a 117. vadász regimentben szolgáltak. Háborús időszakban 520 főre duzzasztották volna fel a létszámot.

A létesítményt 1991- ben még használták a jugoszláv háborúk idején. 1992-ben, a visszavonulás előtt, a jugoszláv hadsereg 52 tonna robbanónyaggal szándékosan felrobbantotta a bázist, hogy megakadályozza az ellenséges erők általi használatát. A robbanások akkora erejűek voltak, mintha a környéket földrengés rázta meg. A bunkerrendszerben még ma is látványos a robbanószerek okozta rombolás.

Ma a Zeljava egy időbe fagyott katonai emlék, ahol a történelem és a pusztulás különös elegye fogadja a látogatót.

IMG 20250809 155124

Hogyan lehet eljutni a helyszínre?

 

A Zeljava légitámaszpont különleges helyzetben van, mivel a horvát–bosnyák határon fekszik, részben mindkét ország területén. Ez azt jelenti, hogy az odajutás módja attól is függ, honnan érkezel, és milyen útvonalat választasz.

Horvátország felől

  • A legkényelmesebb megközelítés a horvátországi Bihać közeléből indulva lehetséges, mivel a bázis a Plješevica-hegy lábánál, közvetlenül a város mellett található.

  • Autóval a Plitvicei-tavak felől érkezve a D1-es főúton haladj dél felé, majd kövesd a Zeljava Air Base feliratú irányjelző táblákat, vagy a Google útvonaltervezőt.

Bosznia-Hercegovina felől

  • Bihaćból indulva az út mindössze 10–15 perces autózást jelent.

  • A határátkelésnél érdemes érvényes úti okmányokkal készülni, mivel a bázis egy része hivatalosan határövezetnek számít.

Fontos tudnivalók az odajutáshoz

  1. Nincs hivatalos látogatóközpont – a területre való belépés nem szervezett módon történik, így mindenki saját felelősségére jár be.

  2. Figyelj a határvonalra – mivel a bázis a két ország között fekszik, a nem engedélyezett határátlépés szabálysértésnek számíthat.

  3. Bányaveszély – a környék egyes részein akár még mindig találhatók aknák a háborús időszakból, ezért a kijelölt ösvényeket ne hagyd el.

GPS-koordináták a főbejárathoz:

  • 45.0005° N, 15.7079° E

Belépési szabályok és jogi helyzet

 

A Zeljava légitámaszpont hivatalosan nem látogatható turisztikai attrakcióként. A terület katonai múlthoz kötődő státusza és határmenti fekvése miatt jogi szürkezónának számít. Bár sokan bejárják, fontos tisztában lenni a kockázatokkal és a helyi szabályozással.

Jogi háttér

  • A bázis egy része Horvátország területén van, másik része Bosznia-Hercegovinában.

  • Hivatalos engedély nélkül a komplexum bejárása technikailag szabálysértésnek vagy birtokháborításnak minősülhet.

  • A határvonal átlépése a bázison belül illegális határátlépésnek számít, ami pénzbírsággal vagy akár komolyabb következményekkel járhat.

Belépési gyakorlat

  • A legtöbb látogató a horvát oldalon keresztül közelíti meg a bázist, ahol nincsenek állandó őrök, de időnként rendőri ellenőrzés előfordul, és a kifutópályán kihelyezet rendőrörs is van kamerákkal.

  • A bosnyák oldalról érkezve szintén előfordulhat rendőri jelenlét.

Ajánlott óvintézkedések

  1. Maradj a biztonságos, ismert útvonalakon – a bázis környékén még mindig vannak aknaveszélyes területek.

  2. Legyen nálad személyi igazolvány vagy útlevél – ha ellenőrzést tartanak, igazolnod kell magad.

  3. Ne rongálj és ne vigyél el semmit – a helyszín történelmi érték, és minden mozdítható tárgy a kulturális örökség része.

  4. Készülj fel arra, hogy elküldhetnek – mivel nincs hivatalos turistaforgalom, a belépés mindig bizonytalan.

Sokan az urbex közösségből azért látogatják a Zeljavát, mert ritka lehetőség egy ekkora méretű, föld alatti katonai bázis bejárására, de ehhez elengedhetetlen a szabályok tiszteletben tartása és a józan kockázatkezelés.

Felszerelés, amire szükséged lesz a bejáráshoz

A Zeljava légitámaszpont bejárása nem hasonlítható egy hétköznapi kiránduláshoz. Itt több kilométernyi sötét, nedves alagút, instabil szerkezetek is várnak rád. A megfelelő felszerelés nemcsak a kényelmedet, hanem az életedet is védheti.

Alapvető felszerelés

  1. Fejlámpa + tartalék elemek – a föld alatti szakaszok teljesen sötétek, és a telefon fénye nem elég. Érdemes tartalék világítást is vinni!

  2. Masszív túrabakancs – a talaj egyenetlen, törmelékes, sok helyen csúszós.

  3. Meleg ruha– Lent 10 fok körüli a hőmérséklet, így hosszúnadrág, pulóver javasolt.
  4. Védősisak – a mennyezet több helyen omladozik, így a fejvédelemre sisak javasolt.

  5. Vastag munkakesztyű – a rozsdás fém és törmelék elkerülése érdekében.

  6. Maszk – a nagyobb alagutakban motorosok, és autósok rallyznak, így nagy füst is szokott bent lenni, és már aktív szellőztetése nincs.

Kiegészítő felszerelés

  • Elsősegélycsomag – kisebb sérülések ellátására.

  • Térkép vagy GPS – a bázis labirintusszerű, könnyű eltévedni.

  • Tartalék ruha – a benti hőmérséklet alacsony (kb. 10 fok), és a falakról csöpögő víz könnyen átnedvesíti a ruhát.

  • Energiaforrás és víz – a bázis teljes bejárása több órát vesz igénybe.

Praktikus tanács


Soha ne indulj el egyedül! Legalább két-három fős csoportban érdemes menni, hogy baj esetén legyen, aki segítséget hív. Valamint valaki tudja mikorra kell kijönnötök, így ha nem jöttök, akkor értesíti a hatóságokat.

A felszerelés kiválasztásánál érdemes figyelembe venni az urbex biztonsági protokollokat, amelyek nemcsak a saját épségedet, hanem a csapatod biztonságát is szolgálják.

Biztonsági kockázatok és veszélyek a bázison

 

A Zeljava légitámaszpont felfedezése izgalmas élmény, de a helyszín valódi veszélyeket rejt. Itt nemcsak a sötétséggel és a hideggel kell számolni, hanem olyan kockázatokkal is, amelyek akár életveszélyesek lehetnek, ha nem vagy felkészült.

Főbb veszélyforrások

  1. Aknaveszély

    • Bár már elvileg aknamenyesítették, de erről ellentétes információk vannak, így légy elővigyázatos! A környező területeken a háború óta még mindig előfordulhatnak taposóaknák és fel nem robbant lőszerek.

    • Ezért tilos letérni a jól kitaposott ösvényekről, és a figyelmeztető táblákat komolyan kell venni.

  2. Instabil szerkezetek

    • A több évtizedes, sérült betonfalak és mennyezetek bármikor omlásveszélyesek lehetnek.

    • A rozsdás acélszerkezetek szintén gyengék, így tilos rájuk támaszkodni vagy felmászni.

  3. Teljes sötétség és tájékozódási nehézségek

    • Az alagutak hossza és szerkezete miatt könnyű eltévedni.

    • Ha kialszik a fényed, néhány méteren belül is elveszítheted a tájékozódást.

  4. Rossz levegő és szennyező anyagok

    • Bizonyos szakaszokon a levegő dohos, penészes, sőt mérgező kipufogógázokat is tartalmazhat.

    • Ezért javasolt maszk vagy légzőszűrő használata.

Biztonsági szabályok betartása

  • Mindig legyen nálad feltöltött telefon, és hagyd meg valakinek a tervezett útvonalad.

  • Csak nappal kezdd meg a bejárást, és kalkulálj időtartalékot.

A legismertebb látnivalók a komplexumban

 

Megközelítése a Douglas C-47B Dakota katonai repülőgép maradványainál lévő kapun lehet. A repülőgépnek már csak a váza maradt, de így is bejárható. Mellette egy helyi kocsma, és egy Zeljava relikviákat áruló bódé van.

IMG 20250809 151952

Az egész rendszert úgy alakították ki, hogy elzártan akár 30 napot is ki tudjanak bírni élelemmel, vízzel, lőszerrel, és minden mással. 56 db légnyomásálló ajtó védte a létesítményt.

 

IMG 20250809 160416

A légitámaszpontról 2 perc alatt fel tudott szállni egy vadászgép.

A Zeljava légitámaszpont hatalmas területen fekszik, így érdemes előre kijelölni, mit szeretnél látni. Az alábbi pontok a legtöbb látogató „bakancslistáján” szerepelnek – mindegyik más arcát mutatja a bázisnak.

Az 5 repülőbejárata közül kettő Boszniához tartozik.

A nagy alagútrendszerekből leágazások vannak, melyek kisebb folyosók, és termek. Volt itt 1000 fős étterem is. Az egyik ilyen leágazás csillagszerű, ez volt a vezetési, és irányítási pont.

A vizet saját forrásból nyerték.

Fő alagútbejáratok (A–E)
A hegy gyomrába vezető, monumentális portálok a bázis „kapui”. A meggyűrődött fő robbanásgátló ajtók 100 tonnát nyomtak, vastagságuk 60 cm. Ezeket speciális hidraulikus rendszer mozgatta, ezek máig láthatók.

IMG 20250809 155150

IMG 20250809 162742

Lezárt bejárat

IMG 20250809 160926

Kifutópálya-maradványok


A felszínen futó betoncsíkok kilométereken át húzódnak. A kifutók közvetlen összeköttetésben álltak az alagutakkal, ezért több helyen látszanak a föld alatti kijáratokhoz vezető bekötések. Jó terep drónos és széles látószögű fotókhoz – de figyelj a szélre.

IMG 20250809 175619

Föld alatti hangár-galériák


A hangárok 20 m szélesek, és 8 m magasak voltak. Három hangár volt a létesítményben. A falakon még felfedezhetők felfestések, jelölések, helyenként kábelnyomok. A padló gyakran vizes, csúszós, a mennyezet helyenként sérült. A pára, és füst miatt nehéz ezeket lefotózni.

IMG 20250809 171513

Üzemanyag tároló tartályok felrobbantva

IMG 20250809 161415

 IMG 20250809 161236

Aggregátor üzemanyag tartálya

IMG 20250809 160714

IMG 20250809 171052

Szellőzőrendszer maradványok

IMG 20250809 163857

IMG 20250809 162333

Aggregátorok

IMG 20250809 160647

IMG 20250809 160643

IMG 20250809 160546

IMG 20250809 160515

IMG 20250809 171316

Mosogató

IMG 20250809 164953

IMG 20250809 164946

Mellékhelyiségek

IMG 20250809 163735

IMG 20250809 164623

Vezetési pont, irányítás

IMG 20250809 164701

IMG 20250809 164842

IMG 20250809 165118

Eligazító terem emelvényen székekkel

IMG 20250809 164432

Vészkijáratok

A hegytető fele függőleges létrás kürtőket alakítottak ki, amin az emberek tudtak kimenekülni. Ezek 20- 30 m magasak voltak.

IMG 20250809 160359

IMG 20250809 155827

Az üzemanyagot csőrendszeren keresztül szállították Bihacból.

Összes cikk

Értesítés

Ha szeretnél a magyarországi, vagy külföldi bunkerekről információt kapni, vagy mások elöl elzárt bunkerekben túrázni, akkor add meg a neved, és email címed, és értesítünk a lehetőségekről!

GDPR*
© 2025 Minden jog fenntartva

Értesítés

Ha szeretnél a magyarországi, vagy külföldi bunkerekről információt kapni, vagy mások elöl elzárt bunkerekben túrázni, akkor add meg a neved, és email címed, és értesítünk a lehetőségekről!

GDPR*